Walentynki to wyjątkowy czas roku, który kojarzy się nie tylko z romantycznymi gestami i kwiatami, ale także z możliwością sprawienia miłej...
Czytaj WięcejReklama internetowa w 2019 - trendy i antytrendy
Rynek reklamy internetowej jest niewątpliwie jednym z najprężniej rozwijających się rynków reklamowych. Rynek ten jest jednocześnie bardzo zmieniającym się rynkiem. Mówiąc o trendach i antytrendach w reklamie internetowej warto zwracać uwagę na: kwestie techniczne, wykorzystanie technologii do dotarcia do szerokiej grupy odbiorców oraz kwestie merytoryczne, jaki content może być na topie, co jest aktualnie modne, cenione, rozpowszechniane przez odbiorców.
Co czeka nas w 2019?
Przede wszystkim odpowiadając na to pytanie, warto zdawać sobie sprawę z tego co wydarzyło się w 2018 i jak zmieniły się technologie i sposób ich wykorzystania przez różne grupy konsumenckie.
Co roku, wraz z rozwojem technologii pojawiają się nowe możliwości reklamowe, powstają nowe kanały, zmienia się zasięg i popularność pewnych platform (prowadzenie Facebooka, Instagrama, YouTube), etc. W 2018 coraz bardziej rozwijały się różne platformy społecznościowe, przez co Facebook choć wciąż jest najważniejszą platformą, ma sporą konkurencję.
Z każdym rokiem coraz więcej firm promuje się w mediach społecznościowych i w 2018 roku trend ten się utrzymał, przez co w 2019 roku reklamy z mediów społecznościowych są coraz lepsze jakościowo oraz coraz mocniej rywalizują ze sobą o możliwość pojawienia się w feedzie potencjalnych klientów.
Na świecie w 2018 roku mocno akcentowane były problemy związane ze zmianami klimatycznymi, ochroną środowiska, potrzebami osób słabszych, różnice w traktowaniu kobiet i mężczyzn, przejawy agresji wobec kobiet. W reakcji na zjawiska zachodzące na świecie zmieniają się ludzie, zmieniają się pokolenia (aktualnie, w 2019 roku, mamy na rynku już nie tylko pokolenie X i Y, ale także Z), zmieniają się zdolności percepcyjne odbiorców, podejście do wykorzystywania technologii, zmienia się więc też treść oraz sposób jej przekazu w odpowiedzi na te zmiany odbiorców.
Trendy technologiczne, czyli jak się reklamować
Omnichannel marketing
Jednym z trendów prognozowanych na 2019 rok jest wykorzystanie wielu kanałów marketingowych (omnichannel marketing) w odróżnieniu od wykorzystywania tylko jednego. Ponieważ ludzie korzystają z różnych kanałów, coraz trudniej dotrzeć do klienta wykorzystując tylko jeden kanał marketingowy, dlatego konieczne jest wykorzystywanie różnych kanałów.
Reklama wideo
Podstawową reklamą internetową powoli staje się reklama wideo. Tworzenie prostych filmików reklamowych jest już bardzo proste. Coraz prostsze staje się też tworzenie lepszej jakości filmów. Dobrze zrobione reklamy wideo prezentowane w serwisie YouTube czy Facebook zyskują dziesiątki milionów odsłon.
Reklama podczas wideo
Ponadto, prognozuje się, że większe znaczenie będą miały reklamy prezentowane podczas cudzych filmów w serwisie YouTube, gdyż ludzie coraz więcej czasu spędzają oglądając treści wideo. Zwiększają się też możliwości targetowania takich reklam pod konkretną grupę odbiorców, a reklamy w tym serwisie mogą docierać do nich w całkiem nieinwazyjny sposób (np. wyświetlająca się reklama graficzna w rogu ekranu).
Podcasty
Oprócz wideo, ważną rolę będą miały podcasty, których słucha coraz więcej osób. Zaletą podcastów jest to, że słuchać ich można bez konieczności koncentrowania się wyłącznie na nich, jak w przypadku wideo, tylko przykładowo po drodze do pracy, podczas nudnych zajęć, etc. Firmy mogą tworzyć własne podcasty dla celów marketingowych lub promować się w podcastach influencerów.
Transmisje live
Wiele osób twierdzi, że coraz większą popularnością cieszyć się będą transmisje live różnych akcji promocyjnych.
Wykorzystanie asystenta głosowego Google
Ze względu na wejście na rynek polskiej wersji asystenta głosowego Google możemy się też spodziewać reklam sprofilowanych pod wyszukiwanie głosowe, pod tego asystenta oraz odwołujących się do niego.
Influencerzy
Wciąż popularne będzie wykorzystywanie osób popularnych (influencerów) do promocji swoich produktów i usług.
Reklama na urządzenia mobilne
Oczywiście istotna będzie reklama na urządzenia mobilne, które są coraz ważniejsze.
Trendy treściowe, czyli jaki content jest wartościowy
Oprócz trendów technologicznych, bardzo istotną kwestią są trendy treściowe, czyli kwestia tego o czym warto mówić, co może zyskać szeroki odzew ze strony potencjalnych odbiorców. Tutaj spójrzmy na reklamy zaprezentowane podczas finału Super Bowl 2019, gdyż te niewątpliwie odzwierciedlają trendy występujące na świecie oraz tworzą nowe trendy.
Antytrendy
Mówiąc o antytrendach w 2019 roku, eksperci wskazują na fakt, że podobno próba angażowania odbiorców w akcje działa coraz słabiej i nie należy zbytnio angażować odbiorców, kazać ludziom działać kreatywnie, czekać na efekt swojego działania, bo to zmniejsza zasięg naszego działania. Wszystko oczywiście zależy jednak od tego do kogo kierujemy daną akcję – o tym należy pamiętać. Dla jednych akcje, które będą wymagały zaangażowania okażą się nietrafione, dla innych ożywcze.
Ponadto, użytkownicy coraz gorzej reagują jedynie na reklamy wskazujące na same obniżki i promocje cenowe. I oczywiście, to znów zależy od tego do kogo kierujemy akcje, ale eksperci uczulają na to, aby uważać, żeby nie zostać zaszufladkowanym przez cenę, bo na dłuższą metę ktoś zawsze może obniżyć ceny jeszcze bardziej od nas, a opuszczenie szufladki i dotarcie do klientów, którzy nie tylko kierują się ceną może być trudne.
Ważna informacja – społeczna odpowiedzialność reklamodawcy
I na sam koniec jedna ważna informacja. W 2019 roku coraz ważniejszym trendem jest społeczna odpowiedzialność biznesu. Należy pamiętać, że reklamowanie swoich produktów jest bardzo istotne, ale naszym celem są ludzie i budowanie trwałych i dobrych relacji tych ludzi z naszą marką.
Warto pamiętać o odpowiedzialności społecznej, czyli nie proponować ludziom czegoś co im szkodzi, czegoś co szkodzi środowisku, albo dawać jasne informacje, że pewnych produktów nie powinniśmy używać czy spożywać w nadmiernych ilościach, innych nie powinniśmy wymieniać bo zmienia się moda, gdyż to szkodzi planecie jeśli produkujemy nadmiar śmieci, etc.
Artykuł partnera
Komentarze (0)